BEDRIJVENCENTRUM 2.0

 BEDRIJVENCENTRUM 2.0

Hoe ziet het bedrijvencentrum van de toekomst er uit?

"Hoe kunnen we de bedrijvencentra van de POM Oost-Vlaanderen future-proof maken?"

UITDAGING

Bedrijvencentra werden veelal gebouwd 20 tot 30 jaar geleden en hebben een verouderde look.  De POM wil een modern en efficiënt aanbod aan bedrijfsruimte en dienstverlening verder uitbouwen. Concreet betekent dit de creatie van nieuwe bedrijvencentra, waarbij de noden van nieuwe economieën, clusters en klimaatacties gecombineerd worden. Daarnaast moet het aanbod van de huidige bedrijvencentra, incubatie- en innovatiecentra afgestemd worden op de ‘toekomstige’ noden van startende en groeiende ondernemingen en moet een actief netwerk worden uitgebouwd tussen de bedrijvencentra, residerende- en externe ondernemingen. Apollo18 wordt ingeschakeld om - d.m.v. een Design Thinking traject in participatie- en co-creatie een antwoord te formuleren op volgende vragen:
Wat is de context van- en wat zijn de trends in ondernemen?  
Wat de rol van een bedrijvencentrum vandaag?
Wat zijn de noden van het werkveld?
Welke eisen en wensen hebben bewoners van bedrijvencentra?
Wie zijn de stakeholders en wat is hun betrokkenheid?
Wat met de duurzaamheidsvraag (sociaal, ecologisch, maatschappelijk, …)?

PROCES EN DIENSTEN

Om een gefundeerde vergelijkende studie te kunnen maken over de bestaande bedrijvencentra en hun werking worden BC Aalst, BC Oudenaarde en BC de Punt bij het project betrokken. In elk van de BC worden inspiratiesessies gehouden waar diverse stakeholders (residerende en niet residerende ondernemers, bestuurders) op worden uitgenodigd. Zo wordt ook de basis gelegd voor de deelname aan de participatie- en co-creatieworkshops.
D.m.v. een “Design Thinking proces” onderzoeken we daarna aan welke criteria het ‘Bedrijvencentrum van de toekomst' moet en kan voldoen. In een participatie workshop worden de contextuele parameters gealigneerd met de noden en wensen van ondernemers uit verschillende werkvelden. Ervaren ondernemers en jonge starters uit uiteenlopende werkvelden met een verschillende achtergrond, expertise én visie zorgen voor waardevolle nieuwe kritische inzichten in een interessant discours!
In de co-creatiefase werken 3 experten-teams vervolgens ideeën uit rond de thema’s ’werken’, ‘interactie’ en ‘well-beïng’. Ze doen dit telkens voor 3 verschillende doelgroepen, nl. starters, new business (nieuwe residenten) en externen (andere bedrijven, buurtbewoners, diverse organisaties). D.m.v. een aantal tools (‘Jobs-to-be-done’, ‘Gain-and-Pain’ en ‘Journey’s’) worden daarna mogelijke scenario’s uitgetekend voor inhoudelijk specifieke bedrijvencentra.

IMPACT

Het traject heeft alle deelnemers doen nadenken over wat wij vandaag en morgen als succesvol ondernemen zien. Over hoe wij een succesvolle ondernemer percipiëren. En hoe onze onderneming er dan moet uitzien, georganiseerd wordt, zich verhoudt t.a.v. de andere ondernemers en de wereld waarin we leven. Deze inzichten vormen deels een antwoord op de vraag waarom BC’s moeten evolueren, bijsturen, innoveren, anticiperen, trendsetten, … én innoveren. Want voor het BC van de toekomst bestaat geen kant-en-klaar recept. Alles hangt af van wat en wie je ermee wil bereiken. Mensen/ondernemers kiezen niet steeds rationeel maar ook emotioneel. Een BC van de toekomst is en blijft een een work in progress.
Om het verhaal van het bedrijvencentrum van de toekomst kracht en dynamiek mee te geven word de metafoor van ‘de robot’ gebruikt. We geven hem de naam BC 2.0. Geen hoogtechnologische bedreigende mastodont maar een kleine vriendelijke helper, ontzorger en vriend. Een handige kapstok dus, om er een breed scala aan rollen aan te koppelen. En dat zijn er heel wat! Beheerder, dienstverlener en facilitator, maar ook ontzorger, coach,  matchmaker, rolmodel, woordvoerder, sfeerbrenger én inspirator!

Tijdens het volledige proces wordt de online samenwerkingstool Miro gebruikt om alle partners niet enkel een (continu, online en/of off-site) visueel overzicht te geven van de stand van zaken maar ook de mogelijkheid te bieden om actief deel te nemen en feedback te geven op de input, het proces en de inzichten. Een online logboek!

Klant: POM Oost-Vlaanderen
Opdracht via Ministry of Makers
Naam project: Bedrijvencentrum 2.0
Timing: 2017- 2018
"De inspirerende en stimulerende samenwerking met jullie hebben de verwachtingen van de Provenciale Onwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen overtroffen."
BACK TO FLIGHT LOG

Gerelateerde projecten

Share by: